کنترل فشار خون بالا در بارداری و درمان آن چگونه امکان پذیر است؟

جمعه 6 تير 1399
16:39
فاطمه حسینی

کنترل فشار خون بالا در بارداری

بر خلاف دیدگاه بسیاری، فشار خون بالا در بارداری برای مادر و جنین همیشه خطر آفرین نیست. اما بی توجهی به آن می تواند آسیب های جدی را متوجه مادر و جنین کند. کنترل فشار خون بالا در بارداری و درمان آن امروزه بسیاری از مقالات پزشکی را به خود اختصاص داده است. از این رو داشتن اطلاعاتی درباره ی کنترل فشار خون بالا در بارداری و درمان آن بر هر فردی واجب است

منظور از فشار خون بالا در بارداری چیست؟

اگر فشار خون در خانم باردار بیشتر از 90/140 میلی متر جیوه باشد یا فشار خون او نسبت به قبل از بارداری بیشتر از 15 میلی متر جیوه شود، فشار خون بالا در بارداری گویند.

علل فشار خون بالا در بارداری

· حاملگی در سن بالای 40 سال

· حاملگی اول

· بی تحرکی

· سابقه فامیلی فشار خون بالا در بارداری

· چاقی

· مصرف الکل

· سیگار کشیدن

انواع فشار خون بالا در بارداری

1- پر فشاری خون بارداری

بعضی از خانم ها در هفته بیستم بارداری فشار خون بالایی پیدا می کنند. در این نوع پر فشاری خون پروتئین از ادرار دفع نمی شود.

2- فشار خون مزمن بارداری:

ممکن است مادر قبل از بارداری به فشار خون بالا مبتلا یا قبل از هفته بیستم دچار آن شده باشد. تشخیص این فشار خون بسیار مشکل است.

3- فشار خون بالا همراه با پره اکلامپسی:

زمانی که خانم قبل از بارداری فشار خون بالا به صورت مزمن داشته باشد و با حاملگی فشار خون بالای او تشدید یابد و دفع پروتئین از ادرار پیدا کند، فشار خون بالا همراه با پره اکلامپسی گویند.

کنترل فشار خون در بارداری

نشانه های فشار خون بالا در بارداری

در بسیاری از خانم های باردار که فشار خون بالایی دارند هیچگونه علایمی رویت نمی شود که این می تواند خطر زیادی را متوجه مادر نماید، از این رو به خانم های باردار توصیه می شود به صورت مرتب فشار خون خود را چک کنند. اما افزایش فشار خون در بعضی از خانم ها با علایمی همراه است از آن جمله می توان موارد ذیل را ذکر نمود:

· تحرک جنین را حس نمی کنید.

· پف کردن ناگهانی و شدید دست ها، پاها و صورت.

· مشکلات بینایی مانند تاری دید.

· سر درد بسیار شدید.

· درد شکم یا معده.

· کسل بودن.

فشار خون بالا در بارداری چه مشکلاتی را در پی خواهد داشت؟

· قطع ناگهانی جفت

· اشکال در رشد و تکامل جنین

· پره اکلامپسی

پره اکلامپسی چیست؟

پره اکلامپسی به عنوان یک نوع مسمومیت خون شناخته می شود. پره اکلامپسی که همراه تشنج باشد را اکلامپسی گویند. علایم پره اکلامپسی شامل موارد زیر می شود:

· وجود پروتئین در ادرار

· سر درد مداوم

· تورم غیر عادی در دست ها و پاها

· تاری دید

· کاهش پلاکت های خون

· اختلال در کبد

· تنگی نفس

کنترل فشار خون بالا در بارداری و درمان آن

متیل دوپا و لابتول دو دارویی هستند که برای فشار خون بالا در بارداری استفاده می شود و خطری برای جنین ندارند. همچنین مصرف آسپرین به صورت روزانه از افزایش بیش از حد فشار خون جلوگیری می کند. ولی بدون نظر پزشک به هیچ عنوان از دارو های ذکر شده مصرف نکنید. استفاده از داروهای زیر برای کنترل فشار خون بالا ممنوع است، زیرا از طریق خون به جنین می رسند و می توانند آسیب جدی به جنین برسانند:

· مهار کننده رنین

· مهار کننده آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین

· مهار کننده های گیرنده آنژیوتانسین

کنترل فشار خون بالا در بارداری و درمان آن امروزه مبحث داغ بسیاری از کنگره های پزشکی می باشد، چرا که دانستن نکات کنترل فشار خون بالا در بارداری و درمان آن بحث مهمی است که می تواند به حفظ سلامت مادر و جنین بپردازد.

منبع : مطالب بارداری در گهواره


[ بازدید : 853 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به دانستنی های مامایی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]