نکات مهم تغذیه در بارداری

پنجشنبه 9 مرداد 1399
16:45
فاطمه حسینی
 نکات مهم تغذیه در بارداری

نکات مهم تغذیه در بارداری

از جمله نکات مهم تغذیه در بارداری که مادر باردار باید به آن توجه کند، رژیم غذایی در این دوران می باشد. اگر مادر تغذیه ی مناسبی در این برهه از زمان داشته باشد، نیاز مادر و جنین برطرف شده و رشد سالم و به اندازه جنین را در پی خواهد داشت. غذا اولین منبع تأمین انرژی در شکم مادر است.

نیاز بدن مادر باردار به مواد مغذی در این دوران افزایش می یابد. درشت مغذی ها شامل پروتیین، کربوهیدارت، چربی و ریز مغذی ها شامل مواد معدنی و ویتامین ها است.

در دوران بارداری چه مقدار از هر ماده ی مغذی را باید مصرف کرد؟

پروتئین:

پروتئین باعث رشد سینه و رحم در دوران بارداری می شود. پروتئین برای رشد جنین ضروری است. در نظر داشته باشید باید روزانه سه وعده از مواد غذایی پروتئین دار در دوران بارداری مصرف شود. مواد غذایی که سرشار از پروتئین هستند عبارتند از:

· پنیر خامه ای

· آجیل

· گوشت کم چرب

· مرغ

· لوبیا

· ماهی

آهن:

برای تولید گلبول قرمز، افزایش هموگلوبین و رشد و نمو وجود آهن ضروری است. بیشترین تقاضای آهن در بارداری از هفته بیستم شروع می شود. توجه کنید اگر میزان دریافتی آهن کم باشد، مادر است که بیشترین آسیب را می بیند. به علت نیاز شدید مادر و جنین به آهن، قرص آهن از ماه چهارم بارداری برای تمام خانم های باردار تجویز می گردد. خانم باردار باید روزانه 27 میلی گرم آهن مصرف کند. غذاهای سرشار از آهن شامل:

· گوشت قرمز

· هلو

· کشمش

· تخم مرغ

· سبزیجات برگ دار با رنگ تیره

· مرکبات

لازم به ذکر است از مصرف جگر در این دوران به طور جدی خودداری نمایید.

فولات:

مصرف فولات یا اسید فولیک از نکات مهم تغذیه در بارداری است که نقش مهمی در کاهش خطر نقص لوله عصبی دارد. کمبود آن مشکلات خاصی برای مغز و ستون فقرات ایجاد می کند. خانم باردار باید روزی 600 تا 800 میکروگرم فولات دریافت نماید. فولات در مواد غذایی مانند موارد ذیل به وفور یافت می شود:

· لوبیا و عدس

· سبزیجات برگ دار با رنگ تیره

· آجیل

· تخم مرغ

کلسیم:

برای ساخته شدن استخوان جنین وجود کلسیم ضروری است. برای یک خانم باردار حداقل سه وعده کلسیم در روز واجب است. مقدار بسیار زیادی کلسیم در استخوان و دندان وجود دارد و مقدار کمتری از آن در خون و مایعات خارج سلولی و داخل سلول یافت می شود. کمبود کلسیم افزایش خطر پوکی استخوان و مسمومیت حاملگی را در مادر بالا می برد. از جمله مواد غذایی حاوی کلسیم عبارتند از:

· شیر

· ماست

· تخم مرغ

· پنیر

· کلم

مصرف کلسیم در بارداری

فیبر:

غذاهای پر فیبر به سیر شدن کمک می کند و در نتیجه مصرف غذاهای چرب را کاهش می دهد. همچنین باعث جلوگیری از یبوست می شود و احتمال ابتلا به بیماری های کولون و بواسیر را کاهش می دهد. فیبر در غذاهایی مانند موارد اشاره شده وجود دارد:

· نان سبوس دار

· غلات کامل

· میوه تازه و خشک

· سبزیجات

روی:

استفاده از مواد غذایی دارای روی از نکات مهم تغذیه در بارداری است که برای تکامل جنین ضروری به نظر می رسد و کمبود آن باعث آسیب جدی به جنین می شود. موارد زیر دارای روی بالایی هستند:

· غلات

· حبوبات

· گوشت قرمز و ماکیان

نکات مهم تغذیه در بارداری

· مصرف سه وعده پروتئین

· مصرف پنج وعده میوه

· مصرف سه وعده لبنیات

· مصرف شش وعده غلات

· نوشیدن 8 لیوان آب

مصرف مواد غذایی فوق به صورت روزانه توصیه می گردد.

بسیار ضروری است که به موارد اشاره شده در متن بالا که شامل کلیه ی نکات مهم تغذیه در بارداری است دقت نظر داشته باشید تا با استفاده از مواد غذایی مناسب سلامت خود و جنینتان را تضمین نمایید.

منبع :

https://gahvare.net/pregnancy/life-during-pregnancy


[ بازدید : 804 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به دانستنی های مامایی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]